Oftalmološka Ordinacija Stefanovići

Uticaj plave svetlosti i adekvatna zaštita

July 20, 2017 Uncategorized 0

Ultaljubičasta i plava svetlost nalaze se svuda oko nas. Od sunčeve svetlosti do uređaja koje svakodnevno koristimo, kao što su smartfon, laptop, LCD televizor... Naravno, sunčeva svetlost je najveći izvor kako nevidljive ultraljubičaste, tako i vidljive plavo-ljubičaste svetlosti. Na primer, plava svetlost utiče na to da nebo bude plavo. Oko je tokom celog dana izloženo ovim zracima, što može dovesti do zamora oka,pada koncentracije, glavobolje, itd. Ipak, iako svi znamo da UV može biti štetna, isti slučaj je i sa plavom svetlošću. Oko se zapravo mnogo teže štiti od plave, nego od ultraljubičaste svetlosti, jer ona prodire dublje u oko, izazivajući povredu mrežnjače.

clouds-429228_1920

Plavo-ljubičasta svetlost jeste visoko-energetska vidljiva svetlost. Ona se najviše emituje kroz sunčevu svetlost, ali i kroz tehničke uređaje koje svakodnevno koristimo. Iako određenu dozu plave svetlosti oko svakako prima, još uvek se ne zna koliko plave svetlosti je previše za oko. Plava svetlost prodire duboko u oko, zbog čega može izazvati probleme sa mrežnjačom. Takođe, činjenica da uređaji koje svakodnevno koristimo emituju plavu svetlost, kao što su smartfon, laptop, LCD televizor, može biti upozoravajuća.
Da bi mogli da čitamo sa ekrana, čak i kada je svetlo jako, upravo je zaslužna plava svetlost. Naš mozak zbog toga, čak i kada je noć, funkcioniše kao da je na dnevnoj svetlosti. Ne luči hormon melatonin, zbog čega se često dešava da ne možemo da zaspimo noću.
Posebno su ugrožena deca, jer veliki deo dana provode upravo koristeći ove uređaje. Studije pokazuju da deca koriste digitalne uređaje više od 3 sata dnevno. Zbog toga dolazi do različitih problema, kao što su: zamor oka, naprezanje, svrab, zamagaljeni vid. Može doći čak i do ozbiljnijih oštećenja u kasnijem dobu, kao što su katarakta, makularna degeneracija, čak i gubitak vida.

laptop

Iako nam plava svetlost, na primer, može pomoći u boljem pamćenju, ili dobrom raspoloženju, kao i u regulisanju biološkog ritma, prevelika izloženost njoj može uticati na različite probleme, od problema sa spavanjem do problema sa očima. Upravo zato moramo posvetiti pažnju adekvatnoj zaštiti.

Kada se radi o našim očima, najbolja zaštita mogu biti posebna stakla, odnosno sočiva, koja se nazivaju Blue Cut i koja su dizajnirana tako da nas zaštite od plave svetlosti kojoj smo izloženi.

blukat

Blue Cut je zaštitni sloj koji blokira i odbija spektar plave svetlosti. Uz antirefleks i UV filter (koji obezbeđuje 100% UV zaštitu), ova sočiva omogućavaju potpunu zaštitu i komfor pri svim aktivnostima, kako u zatvorenom prostoru sa veštačkim osvetljenjem, tako i na otvorenom. Još neke od osobina Blue Cut sočiva jesu: otpornost na grebanje, odbijanje čestica prašine, otpornos na kapljice vode, brzo odmagljivanje, lako održavanje. Blue Cut mogu koristiti svi, bez obzira da li imaju ili nemaju dioptriju.

U ponudi naše optičarske radnje nalaze se i Blue Cut sočiva.

Takođe, kada ste na otvorenom, možete koristiti i druge vrste naočara, odnosno stakala, koje obezbeđuju veliku UV zaštitu. To mogu biti sunčane naočare, kao i fotosenzitiv stakla (koja se mogu nositi i u zatvorenom prostoru), sa ili bez dioptrije. Preporučujemo vam da ne kupujete naočare na ulici, jer su lošeg kvaliteta i često imaju stakla koja mogu negativno uticati na vaše oči. U našoj ponudi imamo i ove modele.

Takođe, postoje i drugi načini koji se mogu primeniti kako bi se adekvatno zaštitili od štetnog delovanja plave svetlosti:

– Ne koristite svoje kompjutere ili mobilne telefone makar 2 sata pre spavanja. Mozak će se tako “odmoriti” i vi ćete moći lakše da zaspite.

– Na sajtu Collective Evolution-a, tačnije u jednom od tekstova koji se bave uticajem plave svetlosti na naš organizam (http://www.collective-evolution.com/2016/05/21/how-smartphone-light-affects-your-brain-body-infographic/), posebno na san, može se naći deo u kome govore o aplikaciji za mobilne telefone koja funkcioniše tako što prilagođava jačinu ekrana periodu dana, smanjivajući intezitet plave svetlosti. Aplikacija se naziva f.lux (ovde možete naći sajt navedene aplikacije https://justgetflux.com/).

– Takođe, da bi se izbegli problemi sa očima preporučuje se da se svakih 20 sekundi svakih 20 minuta odmorite od ekrana. Za to vreme gledajte u nešto što je udaljeno 6 metara od vas.

AOA-Infographic-about-Digital-Eye-strain (1)

– Pored toga, postoje i filteri za digitalne uređaje koji mogu pomoći u sprečavanju veće izloženosti plavoj svetlosti.

Ukoliko znate za još neki način na koji se možemo zaštiti, slobodno podelite sa nama, ovde, ili na našoj fejsbuk stranici.

Vidimo se!

Oftalmološka ordinacija i optičarska radnja “Stefanovići”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *